Skotsko+Orkneyské ostrovy 2005 - V megalitickém ráji

11. 2. 2009

Úvod

Letošní dovolenou jsme se rozhodli já(Jirka) a moje ségra(Monča) vrátit na Britské ostrovy a procestovat Skotsko a také Orkneyské ostrovy.

Naší výpravu jsme naplánovali na září a bude trvat 24 dní.Jako hlavní dopravní prostředek budeme tradičně používat vlak a proto jsme si koupili výhodnou sítovou jízdenku Interrail pass na 22 dní.

Do Londýna pojedeme autobusem se Student Agency.Spát budeme po mládežnických ubytovnách nebo v B&B.

Ségra odjela do Londýna před 3 dny,protože chce navštívit rodinu u které dělala Au-pair.

Skotsko

6.9.

Dopoledne nakupuju ještě nějaký věci a balím vše do báglu.

Odpoledne jedu do Plzně,odkud mi jede v 19hod autobus do Lodýna.

V autobuse nám pouští film a pak usínám.Probouzím se až ve Francii.

7.9.

Podmořským tunelem se přesouváme do Anglie a kolem poledne jsme v Londýně.

Scházíme se se ségrou,dáváme si bágly do úschovny a pak mě provádí Londýnem.Jdeme se podívat k Buckhinghamskýmu paláci,do Hyde parku,k Toweru,atd.Večer jdeme na véču do čínský restaurace,platíme si plný bufet,takže můžeme sníst co hrdlo ráčí.

O půlnoci nasedáme do nočního vlaku,který nás odveze do Glasgow.

8.9.

Ráno přijíždíme do Glasgow a hned se přesouváme do Stirlingu,kde se ubytujeme ve zdejším hostelu SYHA.

Odpoledne navštěvujeme stirlingský hrad,z nějž je krásný výhled na okolí a je odsud vidět i pomník W.Wallaceho,na který se vydáváme po prohlídce hradu.

V památníku se dozvíte vše o životě skotského národního hrdiny W.Wallaceho,o bitvě o stirlingský most a je zde vystaven i Wallaceho meč.Dole pod věží je socha W. Wallaceho,která je velmi podobná M.Gibsonovi z filmu Statečné srdce.

9.9.

Po snídani jedeme vlakem do města Largs ležící u zálivu Clyde.Ve městě se nachází Vikingar museum zabývající se historií Vikingů.V muzeum se nás ujímá průvodce a protože tam nikdo není,máme prohlídku jenom pro sebe.Na konci nám v malém,ale zajímavě udělaném kině  pouští dokumentární film o bitvě u Largs mezi norskými vikingy a Skoty.

Z Largs jedeme přes Edinburgh do obce Kinghorn,u které stojí kříž,kde zemřel po pádu z koně poslední skotský král Alexandr III.Kříž jsme hledali marně,tak se povalujem na místní liduprázdné pláži.

Cestou na zpět se zastavíme ve městě Dunfermline,kde ale nic zajímavého k vidění není.

10.9.

Dnešní den věnujeme prohlídce hlavního města Skotska,Edinburghu.Nejdříve zamíříme na zdejší hrad,který je dominantou města.V tomto pěkném a rozlehlém hradě se také nachází vojenské muzeum.V jedné části hradu si můžete udělat představu o životě zdejší posádky za pomoci stínových a zvukových efektů.

Po prohlídce hradu si procházíme centrum města,kde se tyčí památník W.Scota v podobě černé věže.

V parku si dáváme sváču a vracíme se do Stirlingu.

11.9.

Když už jsme ve Skotsku,tak si nesmíme nechat ujít známé hry Vysočiny.

Cestujeme na sever do obce Pitlochry a i když téměř celý vlak zabírají fotbalový fanoušci Motherwellu, cesta proběhne v klidu.

V Pitlochry jdeme na místní stadion,kde se hry konají.Soutěží se v tanci,ve hře na dudy,které zněly na stadionu celý den,v přetahování a v tradičních silových disciplínách,z nihž nejznámější je hod 4m kládou.

Na hrách trávíme celé odpoledne a k večeru se vracíme do hostelu.

12.9.

Po včerejším odpočinkovém dni si dnes trošku máknem. Vystupujeme v Aviemore a autobusem se přesouváme do pohoří Cairngorm mountins,ve kterém se nachází 2.,3.,4. nejvyšší hora Skotska.

My se z parkoviště vydáváme na 4 nejvyšší horu Cairn Gorm s výškou něco přes 1000m.Pod vrchol lze vyjet lanovkou,ale my jdeme na vrchol hezky po svých.Cesta je upravená a nepříliš náročný výstup  na vrchol nám zabírá necelé 2 hodiny.Nahoře fouká nepříjemný mrazivý vítr,ale nádherné scenérie bezlesých skotských hor stály za výlet.Moc se nám tu líbilo a možná se sem ještě vrátíme.

13.9.

Opouštíme Stirling a směřujeme na sever do Inverness,kam přijíždíme po obědě.V centru si najdeme hostel,kde se na 2 noci ubytujeme.

Odpoledne jedeme autobusem na východ od Inverness na místo zvané Culloden.Zde se v roce 1746 uskutečnila bitva jakobitských horalů vedených Princem Bonnie proti angličanům. Unavení skotští horalé přes odvážný způsob boje nezvolili dobrou taktiku a na otevřené planině podlehli dvojnásobné anglické přesile.Prince Bonnie sice po porážce uprchl zpět do Francie,ale pro Skoty začalo období temna.Přišel zákaz nošení zbraní a nechvalně proslulé čistky na Vysočině.

Dnes se na planině nachází prapory ukazující rozestavění oddílů a památník zabitých horalů.

Poté se ještě pěšky dostáváme k nedalekým Clava Cairns,což jsou tři kamenné mohyly staré 4000 let.

14.9.

Cílem dnešního dne je tajemné jezero Loch Ness se světoznámou lochneskou příšerou.

Ráno si v infocentru  kupujeme výlet lodí po jezeře,včetně návštěvy hradu Urqhuart a muzea o lochnesce.

Autobus nás za výkladu průvodce přiváží ke člunu,který nás po 40 minutách plavby vysazuje u zříceniny hradu Urqhuart ze 14.st.Procházíme si hrad a sledujeme hladinu jezera,jestli nezahlédneme příšeru.Bohužel nic,tak fotím alespoň ségru.V infocentru zhlédneme film o historii hradu,koupím si medovinu a nasedáme do autobusu.

Zastavujeme u muzea zabývající se existencí lochnesky.K našemu překvapení dostáváme prospekt i v češtině.Seriozní výzkumy ukazují,ža většina fotografií jsou podvody nebo optické klamy a pro tak velkého tvora zde neni ani dost potravy.Ale na konci nechali přece jen malý otazník,takže kdo ví.

Po prohlídce muzea nás autobus odváží zpět do Invervess,kde nakupujeme v supermarketu. Pokladní je Češka,tak se na chvíli dáváme do řeči a pak jdeme do hostelu.

15.9.

Následujících 5 dní chceme procestovat po Orkneyských ostrovech,buď to autem nebo na kole.Vydáváme se proto z Inverness  na sever do Thurso,odkud jede trajekt do Stromness.V Thurso máme čas,tak si dáváme v parku sváču.Naproti nám svačí taky nějaký člověk,ale moc si ho nevšímáme.

Pak už se dostáváme na trajekt a vyplouváme.2 hodinovou plavbu prosedíme u televize,na chvíli  jdeme i na palubu,ale vítr a déšť nás zaženou zpátky.

V 15hod jsme ve Stromness a zjišťujeme,že autobus do Kirkwallu jede asi za 2,5hod.       Chvíli na to za námi přichází chlapík,který s námi seděl dopoledne v parku a bereme si ještě s jednou Američankou taxíka.V Kirkwallu vystupujeme u hostelu a rozcházíme se,aby jsme se za hodinu zase setkali v infocentru.

Zjišťujeme,že s tím chlapíkem,který je z Anglie a jmenuje se Chris ,chceme navštívit stejný místa a tak se domlouváme,že si zítra společně půjčíme auto.

16.9.

Ráno se scházíme na domluveném místě a Chris půjčuje auto. Chris se taky zajímá o megalitické památky a ty budou hlavní náplní dnešního dne.

Nedříve míříme k neolitické hrobce Maes Howe,kde je prohlídka s průvodcem.Tuto hrobku už  ve středověku vyloupili Vikingové,kteří zde zanechali runové nápisy.Pak vylézám na mohylu a mám co dělat,aby mě vítr nesfoukl jak svíčku.Poznáváme,že cestovat  na kole v tomhle počasí je absolutní nesmysl.

O kousek dál navštěvujeme pozůstatek kamenného kruhu Stones of Stenness,jehož zbylé kameny dosahují výšky 5m.

Nedaleko odsud je další kruh Ring of Brodgar,který je obklopen příkopem.Význam obou kruhů mohl být pohřební nebo rituální.

Jedeme na západ,kde nás čeká prohlídka neolitické vesnice Skara Brae,kterou zasypala bouře,aby jí o několik tisíc let další bouře odkryla.Domky z nasucho naskládných kamenů byly propojeny chodbami,které jsou dodnes dobře patrné.Skara Brae je ojedinělou a skvělou ukázkou dovednosti pravěkých lidí.

Po cestě zpět ještě zajdeme k hrobce Wideford,kde je v malé schránce i baterka, takže si můžeme uvnitř posvítit.Cestou k hrobce zmokneme,ale než dojdeme k autu,tak díky větru máme věci suchý.

Všechny tyto památky pochází z mladší doby kamenný a jsou o 2 až 3000 let straší než pyramidy v Egyptě.

Dnešní den nás i přes nepřízeň počasí nadchnul.

17.9.

Ráno se pro nás staví Chris a vyrážíme na sever ostrova k pozůstatkům Broch of Guerness. Tato piktská pevnost je jednou z několika stovek,které jsou rozesety po skotském pobřeží a byly vystavěny okolo letopočtu.

Dalším cílem je ostrůvek Brough of Birsay,na který se dá přejít po chodníku,ale pouze za odlivu a tak musíme ještě půlhoďku počkat.Přecházíme na ostrůvek,kde se nachází pozůstatky piktské a vikingské osady a na druhé straně ostrova jsou 50m vysoké hřmící útesy.

Po prohlídce ostrova nasedáme do auta a jedeme na jih,kde zastavujeme u italského kostelíka postaveného za 2.sv.války italskými zajatci.

Pak pokračujeme na ostrov Ronaldsay.Ségra si povídá s Chrisem ,já se se svojí nevelkou znalostí angliny moc nechytám.Kolem 15hod se dostáváme k soukromé farmě,na jejímž pozemku stojí komorová hrobka Tomb of Eagles,kterou majitel farmy zpřístupnil veřejnosti a udělal zde malé muzeum.V muzeu se nám dostává přednášky,ze které moc nemáme,protože orkneyská angličtina je trochu odlišná od britské,ségra rozumí každé 10 slovo a ani náš anglický přítel z toho není dvakrát chytrej.Vydáváme se tedy na prohlídku hrobky orlů,do jejíž komory se dostaneme tak,že si lehneme na skateboard a přitahujeme se po laně dovnitř.

Po příjezdu do Kirkwallu vracíme auto a loučíme se s Chrisem ,který zítra odjíždí domů.

18.9.

Už jsme zůstali bez auta,tak jedeme autobusem do vesnice Orphir,kde se u místního hřbitova nachází pozůstatek Earls Bu z 12.st. a také malinké muzeum Orkneyinga saga i s mini kinem, kde si pouštíme film o historii vikingského osídlení Orkneý.

Po té se vracíme zpět do Kirkwallu a zbytek dne věnujeme prohlídce města.Procházíme okolo katedrály sv.Magnuse,navštěvujeme Biskupský palác a muzeum orkneyských ostrovů.

K večeru se vracíme do Syha ubytovny,kde budeme mít bezplatnou dnešní noc,protože jsme v Syha spali 7 nocí a každá 8. je zadarmo.A to se vyplatí.

19.9.

V 6 ráno balíme věci a z Kirkwallu se autobusem přesouváme do Stromness,odkud trajektem přeplouváme do skotského Thrusó.

Vlakem se zajedeme podívat do města Wick,které si v rychlosti projdeme.Pak cestujeme na jih do Inverness,kde se opět ubytujeme v hostelu a dokonce máme i dvoulůžkový pokoj.

20.9.

Dnes míříme zase zpět na sever,ale jenom do obce Dunrobin,kde leží zámek,který z venku vypadá  docela pěkně.Dovnitř ale nejdeme,máme zde jiný cíl.

Tím cílem je 3km vzdálený broch z doby železné.Ze zbytků kamenné věže Cairn Liath ležící na pobřeží Severního moře se dochovaly asi 2m zdi z nasucho naskládaných kamenů.Dáváme si sváču a vracíme se na vlak,který zde zastavý pouze na znamení  a tak stojíme s Mončou na peróně,aby nás bylo vidět hezky z dálky.Vlak nám zastavil a my do něj nastupujeme,aby jsme z něho zanedlouho vystoupili v obci Culrain,odkud se pěšky vydáváme k 5km vzdáleným vodopádům Falss of Shin.

Jdeme asi hodinu podél řeky a když dorazíme ke zmíněným vodopádům,tak nejprve zažijeme  malé zklamání,protože to není žádný vodopád,ale pouze 2m splav v divoké řece.Počáteční zklamání nám ale vynahradí jiná zajímavost.A tou jsou lososi skákající proti splavu,kteří konají každoroční pouť do Severního moře.U téhle skvělé podívané jsme vydrželi hoďku a potom jdeme zpátky na vlak,který nás zaveze do starého známého Inverness.

21.9.

Míříme na východ do Inverurie v jehož okolí je několik zajímavých památek.

Jedna z nich je přímo v centru města a je jím Brandsbutt stone.Na tomhle piktském kameni je vytesán oghamem text FRATADDOARENS.Ogham byla jednoduchá abeceda používáná Kelty, trochu obdobná germánským runám.

Za dalšími památkami už musíme autobusem,nedříve navštěvujeme kamenný kruh Lonhead of Daviot, v jehož okolí se našli pravěké hroby.

Po té nás zajímá další piktský kámen u obce Oyne.Na tomto 4m vysokém kameni Maiden stone jsou vytesány různé obrazce,nejčastěji zvířat,o jejihž významu se můžeme jenom dohadovat.

Poslední zajímavost,kterou dnes zhlédneme je nedaleký archeopark ukazující osídlení krajiny od pravěku po dobu římskou.

K večeru se z Inverurie vracíme zpátky do Inverness.

22.9.

Jedeme opět na východ,tentokrát do třetího největšího města Skotska,Aberdeenu.

Do Aberdeenu přijíždíme v poledne a tak nejprve jdeme na oběd,ke krerýmu si dáváme steak a jehněčí a zapíjíme to skotským pivem.

Po obědě si procházíme město s množstvím kostelů a kolejí,které nás ale moc nezaujalo.Tak se věnujeme nakupování značkového oblečení,jehož ceny jsou třetinové oproti cenám v  Čr. Nakoupil jsem si nějaký trička a mikču,takže výlet do Aberdeenu nebyl úplně zbytečný.

23.9.

Naše trasa je opět ta samá jako předchozí 2 dny,ale dnes jedeme až do Dundee.Toto město se proslavilo stavbou lodí,z nihž dvě dodnes stojí v zálivu.Jednou je nejstarší válečná loď Británie Unicorn z r.1824 a další je Discovery z r.1901 postavená pro plavbu do Antarktidy.

V centru města je náměstí,kde se tyčí 46m vysoká kostelní věž,považovaná za nejhezčí ve Skotsku.

S konstatováním,že půldenní prohlídka tohoto města je zcela dostačující se s Dundee loučíme.

24.9.

Protože nás předchozí 2 dny ve městech příliš nenadchly,tak jsme se rozhodli vrátit  se do pohoří Cairngorm mountins,kde se nám velice líbilo.Opět vystupujeme v Aviemore a opět autobusem přijíždíme pod horu Cairn Gorm.Tentokrát ale nejdeme na samotný vrchol,ale procházíme se po okolních stezkách.Po 6 hodinách courání v horách scházíme na parkoviště a autobusem se vracíme do Aviemore.

Po příjezdu hned mažeme na vlak.Na nástupišti stojí vlaky dva.Monča usoudila,kdo ví proč,že musíme jet vlakem z 2. nástupiště a ještě to okomentovala slovy,,To jsem ale chytrá co?".    Svůj omyl si uvědomujeme při příjezdu do stanice Kingussie,kde vystupujeme a čekáme na vlak do Inverness.

Do hostelu přijíždíme o 3 hodiny později,ale to neva,hlavně že mám chytrou sestřičku.

25.9.

Dovolená už se chýlý pomalu ke konci,už nám zbývají jenom 2 dny.Ten dnešní zavítáme do obce Cawdor na místní zámek.

Na zámku dodnes bydlí jeho majitelé a tak některé části jsou nepřístupné. Ve zbylých je možnost vidět interiér z 18. a 19.st. a také velké množství obrazů.V okolí zámku se rozprostírá nádherná zahrada.

Po návratu z Cawdoru si chceme nakoupit v supermarketu,ale než k němu dojdeme,tak se mi ségra ztratí.Po opětovném shledání dojde k menší hádce,vyměníme si názory na to,kdo za to mohl a pak jdeme nakoupit.Večer je už zase všechno v pohodě.

26.9.

Vstáváme a balíme věci,které si necháváme v hostelu.

Vlakem si uděláme výlet do Forres,kde po chvíli bloudění dorazíme ke Suenos stone.Tento piktský kámen je asi 4m vysoký a je uzamčen ve skleněné budce.Na kameni je vyobrazen průběh bitvy od šikování vojsk přes vítěznou bitvu a popravy poražených.Kámen se jmenuje Suenos,protože byl nejdříve omylem přisuzován dánskému válečníkovi Svenovi.

Odpoledne se vracíme do Inverness,kde si zamlouváme rezervačky na noční vlak.Vracíme se do hostelu,kde si ještě dáváme véču,vyzvedneme si bágly a jdeme na nádraží.

Ve 21.30 nasedáme do vlaku,mířícího do Londýna.Chvíli ve vlaku kecáme a hrajeme karty a pak usínáme.

27.9.

V 8 ráno jsme v Londýně.Dáváme si snídani a přesouváme se metrem na Victoria station.Nakupujeme ještě něco na cestu a v poledne vyrážíme se Student agency do Plzně.V autobuse čumíme na filmy a občas se pokouším usnout,i když mi to moc nejde.

28.9.

V 5 ráno jsme v Plzni a voláme našim,ať pro nás přijedou,protože první autobus jede za 3 hodiny.V 7 jsme doma a jdeme spát.A tato skvělá dovolená je už bohužel za námi.

Závěr

Ubytovaní jsme byli po hostelech,v pokojích po 4-8 a občas jsme měli dvoulůžák.Hostely byly čisté a měly standartní vybavení.

Vlaková doprava je celkem rychlá a pohodlná,většinou se neplatí žádné příplatky.Na Vysočině a na severu je doprava jak železniční tak autobusová velice řídká,hodilo by se auto.

Závěrem bych asi ještě konstatoval,že Skotsko je nejhezčí částí Velké Británie.Jsou zde nádherné i když nepříliš vysoké hory,starobylá města se středověkými hrady,magické pravěké památky i tajemná legendami opředená jezera.

Skotsko je ideální destinací pro toho,kdo nehodlá strávit dovolenou povalováním u moře,ale pro toho,kdo má zájem o historii a rád poznává krásy přírody.Nám se moc líbilo v pohoří Cairngorm,zajímavé byly hry Vysočiny a z měst nás nejvíce zaujal Stirling.Kapitolou samou pro sebe jsou Orkneyské ostrovy.

Orkneye jsou drsné,větrné a nehostinné ostrovy,na nihž se nachází velké množství prehistorických památek,patřící mezi nejhezčí,nejstarší a nejvýznamnější v Evropě.Pro obdivovatele megalitické kultury opravdový ráj na Zemi.Bohužel jsme zde pobyli jenom 5 dní a procestovali jsme jenom hlavní ostrov Mainland a Ronaldsay,ale zajímavá místa jsou i na dalších ostrovech.Na ty ale snad někdy příště.

Praktické info

výlet lodí (Loch Ness,muzeum,hrad,doprava)  1os. - 20£   920kč

oběd v rest. - 6-8£  280-370kč

celkem vyšla dovča na 1osobu cca - 40 000Kč

počasí-polojasno až olačno 17-25°, v horách mrazivý vítr 0-3°, Orkneye-plojasno až oblačno,občas přeháňky,fouká silný vítr 8-15°