Nizozemsko 2010 - Pod úrovní moře

8. 7. 2010

Úvod

Je tu červen a my se s Péťulou chystáme na 12-ti denní cestu do Nizozemského království.

V plánu máme navštívit historická města,hrady,mlýny,megalitické památky, národní parky a když to počasí dovolí, tak zkusíme i teplotu Severního moře.

Nizozemsko

18.6.

Chceme vyjet kolem 18.hodiny, ale protože jsem zapomněl asi 3 věci a musíme se vracet, tak máme asi hodinu zpoždění.

Jedeme přes Cheb, Erfurt, Kassel až k Dortmundu, kde přespíme v autě.

19.6.

Ráno přejíždíme přes nizozemské hranice a po 10.hod. jsme v Arnhemu, kde chceme navštívit Burger´s zoo, což je zoo, safari a tropický park v jednom.

V Burger´s zoo jsme nakonec strávili přes 5 hodin. Nejdříve jsme si prošli klasické zoo, potom tropický a skalnatý kaktusový pouštní pavilon, také část věnovanou podmořskému životu a nakonec nás čekalo safari.

Odpoledne jsme si prošli centrum Arnhemu, kde nás nejvíce zaujal park Sonsbeek a davy fanoušků v oranžové, oslavujících vítězný zápas svých fotbalistů na MS.

K večeru jsme se ubytovali v kempu na severním okraji Arnhemu.

20.6.

Hned od rána chcalo, ze stanu se nám moc nechtělo a tak jsme si trochu přispali. Z kempu jsme odjeli po 10.hod. a zamířili pár km na sever od Arnhemu, do národního parku De Hoge Veluwe.

Po zaplacení vstupného do parku jsme si u brány půjčili bílá kola, na kterých se můžete projíždět v parku po značených stezkách.

Jako první jsme navštívili Kröller-Müller muzeum moderního umění, které se nachází uprostřed parku. Hlavní zajímavostí jsou zde vystavená díla od V. van Gogha, ale nás tohle muzeum moc neoslovilo.

Potom jsme zamířili k nedalekému návštěvnickému centru, pod nímž se nachází podzemní muzeum Museonder, kde máte možnost shlédnout co se odehrává pod zemským povrchem. Po sváče jsme se pak projížděli asi další 3 hodiny parkem, který tvoří lesy, mokřady a vřesoviště. Stojí zde ale také lovecký zámeček Jachthus, nebo památník generála Ch. de Weta, který bojoval v burských válkách.

Odpoledne jsme opustili park a vyrazili na sever od Assenu. Po cestě jsme se zastavili poblíž Havelte u dvou megalitů v Holandsku zvaných Hunebedden. Tyto dolmeny jsou staré 5000 let a bylo zde nalezeno přes 600 pravěkých nádob.

21.6.

Dnešní den jsme celý věnovali návštěvám megalitů v kraji Drenthe mezi Assenem a Emmenem. Všechny tyto megality ve tvaru dolmenu jsou v Nizozemsku nazývané Hunebedden, což se dá přeložit něco jako postele obrů, sloužili jako hrobky a jsou asi 5000 let staré .

Jako první jsme zamířili k malému dolmenu u obce Nord. Potom jsme se přesunuli do Tynaarlo, ale zdejší dolmen jsme nenašli. Další zastávkou byly dolmeny severně od Anloo, kde jsme dali i přestávku na oběd. Potom jsme jeli do Borgenu, kde je největší nizozemský megalit dlouhý 22,5 m a má 9 vrcholových a 26 svislých kamenů. Hned vedle je také středisko pro výzkum megalitů, ale zbývalo málo času na prohlídku, tak to necháváme na zítra. Další pěknou ukázkou, i když zrekonstruovanou, je megalit De Papeloze Kerk u obce Schoonord. Tento dolmen je z poloviny zasypán zeminou a můžete si tak udělat předtavu, jak vypadal původně v pravěku.

Předposlední zastávkou byl dolmen Baloo u Rolde, ležící uprostřed polí. A nakonec jsme si nechali jeden z nejméně porušených dolmenů v Nizozemsku, situovaný severně u obce Loon.

22.6.

Hned od rána svítilo sluníčko, a to byla příjemná změna po předchozích zamračených dnech.

Po snídani jsme jeli na jih do obce Diever, kde jsme se zastavili u místního dolmenu, kterým Peťula podle vzhledu říká housenky. Tento dolmen je stejně jako ty, co jsme navštívili včera starý asi 5000 let a sloužil jako hrobka.

Další naší zastávkou se stala vesnice Giethoorn, označována jako nejhezčí v celém Nizozemsku. Tato malebná vesnice je protkána řadou vodních kanálů, lemovanými starými domky s doškovou střechou a bývá někdy nazývána Zelenými Benátkami. Za dopravní prostředek jsme samozřejmě zvolili loďku a projeli jsme si Giethoorn vodními cestami, včetně zdejšího jezera.

Po obědě jsme cestovali na severovýchod až k německým hranicím do středověkého městečka Bourtagne. V jeho středu leží úchvatná pevnost ze 16.stol., kterou obklopuje hvězdicovitý labyrint valů a vodních příkopů. Uvnitř hradeb se rozkládá malé náměstíčko, které obklopují historické domky.Musíme říct, že Bourtagne nás opravdu nadchlo.

Cestou do kempu jsme ještě nakoupili maso a tak nás na závěr dnešního pohodového dne čekalo grilování.

23.6.

Ráno jsme zbalili stan a zamířili opět do Borgeru, tentokrát na prohlídku National hunebedden Centrum.

V tomto muzeu je velmi zajímavá expozice o megalitech a lidech, kteří je stavěli, a to nejen v Nizozemí, ale i v celé Evropě. Po této prohlídce jsme opustili kraj Drenthe, kraj plný megalitů a vydali se na severozápad po silnici A7.

Po této silnici jsme se dostali až k hrázi Afsluitdijk postavenou v roce 1932, která spojila přes Severní moře provincie Frísko s Noord Holland.

Potom jsme se zastavili na hoďku u moře v Comporduin, kde leží až 12 m vysoká protipovodňová hráz.

K večeru jsme se pak ubytovali jižně od Amsterodamu ve městě Aalsmeer, ve velkém a trochu dražším kempu.

24.6.

Dnešní den jsme celý strávili v okolí Lelystadu.

Nejdříve jsme zamířili na repliku lodi Batavia. Tento trojstěžník Východoindické společnosti se potopil v roce 1821 u Austrálie s 340 lidmi na palubě.

Repliku Batavie dlouhou 45 m stavěli od r.1985 do r. 1995 a je možné si ji kompletně celou projít, ale v podpalubí jsou nízké stropy, tak pozor na hlavu, sám jsem to otestoval a výsledkem byla slušná boule.

Druhým naším cílem dneška byl Národní park Lelystad, ležící východně od města. V parku vedou dobře značené turistické stezky, my jsme se tady procházeli asi 4 hodiny. Viděli jsme zdejší skanzen pravěké osady, ale také koně převalského, bizony, čápi, jeleny, nebo losy. V parku lze strávit příjemné odpoledne couráním hezky po svých, nebo na kole.

K večeru jsme se vrátili do kempu, kde jsme hráli badminton a pozorovali zajíce hopsající po celém kempu.

25.6.

Po snídani, ke které jsme měli výborné holandské oplatky s medem, jsme jeli na jih do města Alphend Rijn, u kterého se nachází archeologický skanzen Archeon.

Tento zajímavý skanzen je rozdělen na tři části, jedna se zabývá pravěkem od mezolitu po dobu železnou a kromě prohlídky chatrčí a různých řemesel jsme se projeli na kánoi vydlabané z kmenu.

Potom jsme pokračovali do části zabývající se středověkem, kde jsou k vidění statky, tržiště a můžete si zastřílet z luku.

A na konec jsme si nechali část věnovanou Římu. Zde se nalézají římské lázně, domy, chrám a amfiteátr, ve kterém se odpoledne uskutečnil gladiátorský zápas.

Po skončení představení jsme vyrazili k městu Lisse, kde jsou květinová pole, která bývají do května plná tulipánů, ale protože my jsme tu byli v až červnu, tak tu zbylo jen pár políček s modrými hyacinty.

Večer jsme si grilovali maso, dali víno a pivo a přežraný šli spát.

26.6.

Ráno se nám moc nechtělo ze stanu, tak jsme vyjeli až po 10.hodině. Naše cesta vedla do obce Muiden, kde se nachází stejnojmenný hrad z roku 1280.

Prošli jsme si hrad i s okolními zahradami, kde byli i sokolníci. Část prohlídky jsme měli i s úžasným výkladem v holandštině, které jsme nerozuměli ani slovo. Uvnitř je většina místností vybavena nábytkem z 17. a 18. století, ale nám se nejvíc líbila věž s rytířským sálem, kde jsme si vyzkoušeli simulovanou střelbu z kuše nebo rytířský zápas na koních.

Odpoledne jsme věnovali prohlídce Amsterodamu.

Prošli jsme si historické uličky, tržiště, asijskou část, i legendární čtvrť červených luceren, grachty s moc hezkými úzkými domy, kanály a mosty, a nakonec celkem zajímavé vystoupení anglického komika a žongléra, na jednom místním náměstí. Amsterodam je celkem hezké město, ale s konstatováním, že půldenní prohlídka stačila, jsme se s ním rozloučili a zamířili zpátky do kempu.

27.6.

Opět jsme se probudili do slunného rána. Po snídani jsme zamířili do Naardenu, kde se rozprostírá hvězdicovitá pevnost s hradbami a vodním příkopem. Tato pevnost trochu připomíná tu z Bourtagne, ale je o něco větší. Ve středu města stojí kostel Grote Kerk, u kterého je socha J.A.Komenského, který má o kousek dál muzeum a také mauzoleum. J.A.Komenský žil v Nizozemsku 14 let a zemřel zde v roce 1670.

Po poledni jsme cestovali na jih k Rotterdamu, kde stojí světoznámé větrné mlýny. Jedny se nachází u obce Kinderdijk. Těchto 19 mlýnů dříve sloužilo k odčerpávání vody a v současné době jsou na seznamu UNESCO.

Další se tyčí přímo uprostřed města Schiedam, kde se jich dochovalo 5 a jsou nejvyššími větrnými mlýny na světě.

Pozdní odpoledne jsme strávili v Noordwijku, na místních plážích, na kterých je hlava na hlavě. Už týden trvají 30-ti stupňová horka, ale Severní moře moc teplé není, ale na chvíli jsme tam vlezli.

28.6.

Ráno jsme zbalili stan, nakoupili nějaké dárky a vydali se na jih.

První zastávkou bylo univerzitní město Utrecht. Nejdříve jsme se procházeli starobylými uličkami a pak zamířili k hlavní dominantě města, kterou je katedrála s věží Domtoren vysokou 112 m.

U Katedrály se nachází zahrada Rajský dvůr a taky runový kámen darovaný dánským královstvím v roce 1936.

Po návštěvě Utrechtu vedla naše cesta dál na jih až do Maastrichtu. Zde jsme také prošli historické jádro, zavítali jsme do baziliky Panny Marie a baziliky sv.Serváce, prošli nejstarší městskou branou v zemi nazývanou Helpoort, obešli radniční dům a jen tak se procházeli.

Po prohlídce města jsme jeli do Valkenburgu, kde jsme se na poslední noc naší dovči ubytovali ve zdejším hezkém kempu.

Závěr :

Dovolená se celkem podařila,stihli jsme skoro všechno co jsme chtěli vidět, i počasí se kromě úvodních dvou dnů vyvedlo.

Nizozemsko je příjemná a pohodová země,kde sice nenajdete moc přírodních krás, je to tam samá rovina a část území leží dokonce pod úrovní moře, ale za to je tu dost památek i různých atrakcí,které ale také něco stojí,tedy stojí dost a to i oproti jiným zemím západní Evropy. Jinak bylo zajímavé Nizozemsko poznat, ale určitě to není země,kam bych se musel vracet každý rok. A když to porovnáme například s Korsikou, kde jsme byli loni a která nás vyšla na stejné peníze,tak země tulipánů pro nás přece jenom nedosahuje takové atraktivity jako již zmíněná Korsika,Skotsko nebo Norsko.