Anglie 2003 - Za kanálem La Manche

30. 1. 2009

Úvod:

Na letošní dovolenou se vydávám do Anglie ,ze dvou důvodů.Za prvé proto,že je tam spousta míst,která mě zajímají a za druhé proto,že v Anglii je moje sestra Monča,která v Londýně dělá au-pair.

Dovolenou jsme naplánovali  na září,první 4 dny budu cestovat sám a pak se ke mě přidá i Monča.Cestovat budeme hlavně vlakem a spát budeme v kempech pod stanem.

Anglie

1 .den

V 19.hodin odjíždím z Plzně autobusem do londýna.

2 .den

Probouzím se v Calais,kde nás čeká na hranicích procedura několika otázek,po kterých dostávám povolení k cestě do Británie.

Před polednem vystupuju v Londýně,chvíli mi trvá,než se zorientuju v tamním metru a pak jedu vlakem do Woodbridge,odkud jdu do obce Sutton,kde navštěvuju místní muzeum.

K večeru se vracím do Londýna a ve 22 hodin jedu nočním vlakem do Cornwallu.

3 .den

Vystupuju ve městě Newton Abbot,kde se ubytuju v kempu 5km od města u malé farmy.

Odpoledne navštěvuju ve městě Totnes zříceninu místního normanského hradu a pak se vracím do kempu.

V kempu není žádná kuchyňka a tak si dávám studený konzervy,sprchy jsou skoro venku pod malým přístřeškem,vybavení nic moc.

4 .den

Přesouvám se do obce Liskeard a mířím pěšky na sever.

Po 2 hodinách přicházím ke kamenným kruhům The Hurles,které pochází z doby bronzové.Nedaleko odsud leží také portálový dolmen Trethevy Quiot.

K večeru se vracím do kempu,kde si se mnou povídá milá starší paní,majitelka zdejší farmy.Když chci za kemp zaplatit,jednoznačně odmítá,tak jí děkuji a loučíme se .

5 .den

Po cestě do Penzance se stavím v St.Austell,procházím město a fotím keltský kříž z 9.století.

Odpoledne jsem v Penzance,kde se jen tak courám po městě.

Večer nasedám na noční vlak do Londýna.

6 .den

Ráno jsem v Londýně,kde se scházím s Mončou.

Poté se přesouváme do Salisbury,kde se nejdříve ubytujeme v kempu,a potom si procházíme město,jehož největší dominantou je katedrála ze 13.století.

Místní kemp je hezký a čistý,bohužel i zde chybí kuchyň,takže k véče máme zase studenou konzervu.

7 .den

Dnešní den máme v plánu navštívit jednu z hlavních zajímavostí naší dovolené,megalitický komplex Stonehenge,kam se dostáváme ze Salisbury autobusem.

Stonehenge postavené v neolitu působí velmi impozantně,ale atmosféru tohoto místa narušuje obrovské množství návštěvníků a také nemožnost procházet se mezi kameny.Toto místo nazývané v legendách Tanec obrů sloužilo k rituálním nebo astronomickým účelům a je asi nejznámější megalitickou památkou na světě.Ze Stonehenge odjíždím s rozporusmyslnými pocity,jsem sice moc rád,že jsme tuto památku navštívili,ale moje očekávání bylo asi příliš velké.

Odpoledne se vracíme do Salisbury a jdeme se podívat na Old Sarum,nacházející se kousek od kempu.U Old Sarum  se nacházela keltská i římská pevnost a později také středověké město s normanských hradem.

8 .den

Ráno se přesouváme vlakem a pak autobusem do malé vesničky Avebury,kde se nachází hned 3 pravěké památky.

První je kamenný kruh z doby bronzové,stojící přímo uprostřed vesnice,který má průměr 421m.

Hned u kruhu je také stojícími kameny vyznačená stará kultovní cesta Kennet avenue.

Cesta nás nasměruje k druhé památce,kterou je megalitická komorová hrobka West Kennet z let 4000 př.n.l.Hned naproti hrobce se nachází třetí zajímavost,kterou je nejvyšší uměle navršený pahorek Evropy Silbury hill vysoký 40metrů.

Jednou jsem četl knížku ,,Tanec obrů není jen Stonehenge",kde autor popisuje Avebury jako méně známější než Stonehenge,ale zato mnohem působivější a zajímavější a s tím nelze jinak než souhlasit.

9 .den

Vstáváme už v 5 ráno a cestujeme na sever do Yorku,kam přijíždíme před polednem.

Nejdříve navštěvujeme Jorvik centre,což je velmi zajímavě udělané vikingské muzeum.V muzeu je kromě artefaktů také vikingská vesnice,kterou se projíždí speciálními zavěšenými vozíky s audioprůvodcem.

Odpoledne si procházíme York ,jedno z nejhezčích měst Anglie,které je obehnáno hradbami a v centru se nachází hrad a katedrála ze 13.století.

Do kempu se vracíme až pozdě večer.

10 .den

Dnes pro změnu míříme na jih do Plymouthu,kde půl dne strávíme v místním akváriu,v němž uvidíte různé druhy ryb,žraloků,chobotnic a dozvíte se mnoho o podmořském životě.

Poté si procházíme nepříliš zajímavé město.

11 .den

Naším dnešním cílem je město Portsmouth,jehož nejzajímavější částí je okolí přístavu.

V přístavu si prohlížíme kotvící loď  Victoria a zaplatíme si hodinovou projížďku člunem okolo přístavu,který dodnes používá britské námořnictvo.

12 .den

Míříme opět na jih,tentokrát do Brightonu a pak dále do obce Selmeston,od níž 7 km leží bílý vápencový obrazec The Long Man.Protože nám zpět nenavazují vlaky,tak obrazec oželíme a vracíme se do Brightonu,kde se procházíme po molu a pak se poflakujeme po pláži.

13 .den

Celé dopoledne si procházíme univerzitní město Oxford,kde se nachází velké množství historických budov.

Odpoledne pak namíříme do Bath,které je známé svými římskými lázněmi a příjemně poklidnou atmosférou.

K večeru se vracíme do kempu.

14 .den

Vydáváme se do města Winsdor,ležící poblíž Londýna,jehož hlavní zajímavostí je královský zámek.

Uvnitř zámku je přístupná veřejnosti jenom část,protože sídlo stále slouží královské rodině.Interiér je moc pěkný a neméně hezké jsou i upravené zahrady v okolí zámku.

Potom se vracíme do Salisbury,kde trávíme poslední noc v kempu.

15 .den

Přesouváme se do Londýna,tedy do jeho severního předměstí Radlet,kde bydlí ségry rodina.

Přesun nám zabírá skoro celý den,takže na prohlídku Londýna už nezbývá čas.

Večer si s Mončou zajdem do restaurace na véču a taky mě seznamuje se svou anglickou rodinkou,u který dnes přespíme.

16 .den

Loučím se s Mončou a jedu do centra,odkud v poledne odjíždí autobus zpátky do Čech,kam přijíždím druhý den ráno.

Závěr:

Dovolená v Anglii se nám moc líbila,a stihli jsme téměř vše,co jsme měli v plánu.Mě nadchnul Cornwall a spolu s Mončou nás zaujali megalitické komplexy Stonehenge a Avebury,a z měst York a Bath.

Doprava byla bezproblémová ,stejně jako ubytování v kempech,tedy až na ty chybějící kuchyňky.